Assalammualaikum dan Selamat Sejahtera,
Alhamdulillah, syukur ke hadrat Ilahi, sekali lagi Kelab Kebudayaan dan Kesenian Universiti Malaysia Pahang telah mengorak selangkah ke hadapan dengan tertubuhnya blog ini. Dengan wujudnya blog ini diharap, pengunaannya dapat dimaksimumkan sebaik mungkin demi kemajuan kita bersama. Teruskan usaha anda dalam memartabatkan seni warisan bangsa yang kian pupus ditelan zaman. Untuk sebarang komen atau cadangan penambahbaikan, silalah kemukakannya ke alamat berikut.
halamanseniump@gmail.com

Akhir kata,
"Senikan CaraMu, Budayakan HidupMu"

Rabu, Mac 12, 2008

Episod Sebuah Perjuangan II

Hari ini merupakan hari terakhir kumpulan Orkestra berlatih di Wisma Belia di bawah seorang yang begitu arif dalam seni muzik iaitu Encik Indra.Malam kelak kumpulan Orkestra akan bertolak ke UNIMAP untuk memperjuangkan nasib mereka dalam Festival Muzika yang bakal memperlihatkan kehebatan mahasiswa-mahasiswa di Malaysia dari segi seni muzik dan seni suara.Saban malam mereka berlatih dengan begitu komited dan bersungguh-sungguh.Walaupun penat dan terpaksa balik ke kampus pada lewat malam,tetapi semangat juang yang terpancar di muka setiap ahli-ahli kumpulan ini sudah cukup membuatkan saya berasa begitu kagum.Bayangkanlah,membahagikan masa untuk belajar dan minat..pulak tu subjek-subjek kejuruteraan.Semoga segala penat lelah belatih tanpa jemu itu akan membuahkan hasil.

Itu cerita kumpulan Orkestra dan Solid Harmonie.Kumpulan Kencana Pawana pula bagaimana?Mesti kalian ingin tahu mengapa mereka begitu bersungguh-sungguh untuk berlatih,bukan?Tunggulah masa dan tempat yang sesuai,akan saya beritahu kelak.Apa makna di sebalik kesungguhan mereka ini.Masuk hari ini,sudah hampir seminggu mereka berlatih di Wisma Belia.Sampai ke detik ini,lagu zapin hampir separuh siap bunga dan pola lantainya.Yang tinggal cuma untuk joget dan tarian kreatif.Bagi yang pernah menari atau melihat orang menari tu,tentu kalian dapat mengagak motif perjuangan ahli kumpulan kencana pawana ini.

Tentang tarian.Banyak orang ataupun sahabat-sahabat kita yang masih belum mengenali tarian,atau yang tahu tetapi buat-buat tidak tahu perihal tarian,tentu mereka melabelkan tarian sebagai hal-hal kaum hawa.Yang lebih teruk lagi,penari-penari dilabelkan sebagai....
kalian tahu sendiri apa yang cuba saya maksudkan.Namun,apa yang sahabat-sahabat kita gagal lihat ialah apa tujuan tarian itu dibuat.Contohnya,ada sesetengah tarian itu,bermaksud si teruna hendak mengorat si dara.Lagi pula tarian Zapin pada masa dahulu digunakan untuk berdakwah.Bukan niat hendak memperbetulkan pendapat mana-mana pihak.Tetapi,sekadar memberi tahu akan hal yang betul.

Kebetulan pulak ada di antara ahli kumpulan yang menyambut hari lahirnya.Kepada yan berkenaan,bagi pihak Kelab Kebudayaan,saya ucapkan semoga anda panjang umur dan murah rezeki.Semoga kesetiaan kepada kelab akan bertambah-tambah lepas ini..Baiklah,rasanya sudah cukup sampai di sini dulu untuk kali ini.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

walaweh orchestra. keep it up k. ak yakin ko pasti menang.