Assalammualaikum dan Selamat Sejahtera,
Alhamdulillah, syukur ke hadrat Ilahi, sekali lagi Kelab Kebudayaan dan Kesenian Universiti Malaysia Pahang telah mengorak selangkah ke hadapan dengan tertubuhnya blog ini. Dengan wujudnya blog ini diharap, pengunaannya dapat dimaksimumkan sebaik mungkin demi kemajuan kita bersama. Teruskan usaha anda dalam memartabatkan seni warisan bangsa yang kian pupus ditelan zaman. Untuk sebarang komen atau cadangan penambahbaikan, silalah kemukakannya ke alamat berikut.
halamanseniump@gmail.com

Akhir kata,
"Senikan CaraMu, Budayakan HidupMu"

Isnin, Mac 17, 2008

Fiesta Muzika

Baharu sahaja balik dari UniMAP.Perjalanan yang begitu memenatkan.12 jam duduk di dalam bas sedari Kangar sampai ke Gambang.Namun,apalah sangat kepenatan duduk di dalam bas,kalau hendak dibandingkan dengan memori-memori yang dikutip sepanjang fiesta Muzika ini berlangsung.

Kumpulan Orkestra yang diwakili oleh ahli seramai 15 orang termasuk dua orang penyanyi berbakat UMP telah membuka tirai fiesta dengan mempertaruhkan lagu instrumental ciptaan mereka sendiri iaitu "de' Sky".Selepas itu disusuli pula lagu wajib mereka iaitu "Mestika" dendangan asal oleh M.Nasir.Nizam,daripada Kumpulan Koir Solid Harmonie membawakan lagu ini dengan baik.Tetapi,mungkin pengalaman pertamanya berada di atas pentas secara solo kot,dia agak kaku.Pulak tu,sempat tanya kat budak orkestra akan tajuk lagu dia.Gementar punya pasal.Selesai Nizam menyanyikan lagu Mestika,kemudian disusuli pula Ila juga daripada Kumpulan Koir Solid Harmonie mendendangkan lagu "Sinaran" nyanyian asal oleh Sheila Majid.Tetapi,Ila membuat sedikit "twist" dengan menyanyikan lagu ini dengan irama retro-rock.Persembahan cukup menghiburkan,alunan vokal pun baik,cuma kalau diberi peluang untuk mengasah betul-betul bakat yang dimiliki,nescaya Ila mampu untuk membuat satu persembahan yang lebih mantap.Secara keseluruhannya,saya boleh katakan bahawa persembahan Kumpulan Orkestra atau Orquestra(maaf kalau tersilap eja) pada petang itu tidak menghampakan penonton.Lebih-lebih lagi apabila Arvin muncul dengan gimiknya yang begitu mencuit hati.Walaubagaimanapun,kita tetap akur dengan keputusan juri kerana mereka lebih arif akan selok belok dunia seni muzik ini.

Barisan juri pada Fiesta Muzika pada kali ini terdiri daripada Man Kidal,Ramli Sarip dan Dato' Mukhzani selaku ketua juri.

Johan: Universiti Teknikal Malaysia Melaka
Naib Johan : Universiti Sains Malaysia
Tempat Ketiga : Universiti Sains Islam Malaysia
Persembahan Terbaik: Universiti Sains Malaysia

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

hahha...yela..
1st tyme perform ptndingn bsr camtu..
kalo nak tau..tyme korg dtg tgk kitorg blatih kt wisma belia tu..baru sejam blatih lagu mustika tu..
lagu tuka last minit..
tkujat nak hafal lirik
sbb tu tym latihan tu lupe lirik je
tp mase btol2 show tu okla..
xde lupe2
hahahhah
overal..dpt no 6 dr 11 ipta..
kongsi mata dgn usim..
tp usim dpt msk final..
okla tu..1st tyme ump masuk kan..
next yer leh cube lg..

♥ Teacher Nonoi ♥ berkata...

yeah.. title of the song sang by Nizam is Mustika.. not Mestika..
hehe~~

Rugi plak x tengok.... =)