Assalammualaikum dan Selamat Sejahtera,
Alhamdulillah, syukur ke hadrat Ilahi, sekali lagi Kelab Kebudayaan dan Kesenian Universiti Malaysia Pahang telah mengorak selangkah ke hadapan dengan tertubuhnya blog ini. Dengan wujudnya blog ini diharap, pengunaannya dapat dimaksimumkan sebaik mungkin demi kemajuan kita bersama. Teruskan usaha anda dalam memartabatkan seni warisan bangsa yang kian pupus ditelan zaman. Untuk sebarang komen atau cadangan penambahbaikan, silalah kemukakannya ke alamat berikut.
halamanseniump@gmail.com

Akhir kata,
"Senikan CaraMu, Budayakan HidupMu"

Isnin, Julai 14, 2008

Post - Malam Gagasan Budaya 2008

Malam Gagasan Budaya(MGB) telahpun berakhir. MGB pada kali ini boleh dikatakan merupakan antara kejayaan yang boleh dibanggakan oleh Kelab Kebudayaan & Kesenian UMP. Mana tidaknya,borang keahlian yang dicetak sebanyak 500 keping telahpun habis diedarkan. Malahan,ada yang terpaksa menulis keahlian di atas kertas kosong. Kaunter pendaftaran yang dibuka selepas selesai persembahan daripada ahli kelab dibanjiri oleh para pelajar sehinggakan tidak menang tangan dibuatnya.

Walaupun bermula sedikit lewat daripada yang dijadualkan,namun persembahan-persembahan yang disajikan kepada para penonton nyata tidak menghampakan. Dimulakan dengan persembahan oleh para pelakon daripada Kumpulan Senandika. Lakonan spontan yang dibuat pada malam itu unik dan berjaya menarik minat para penonton untuk terus menonton dan mendaftar sebagai ahli. Persembahan seterusnya pula disusuli oleh Kumpulan Persatuan Seni Silat Cekak Malaysia di mana mereka telah memperlihatkan demonstrasi seni mempertahankan diri serta sedikit penjelasan daripada pegawai-pegawai yang turut serta menjayakan persembahan mereka pada malam tersebut.

Selesai sesi demonstrasi oleh Kumpulan PSSCM, diteruskan dengan Kumpulan Orkestra yang mempersembahkan beberapa buah lagu. Antara lagu yang dimainkan ialah Beautiful Girl dan Menjeling-menjeling. Kumpulan Solid Harmonie pula menyusul selepas itu. Dengan kemantapan vokal yang pelbagai,kumpulan ini mendendangkan beberapa buah lagu seperti Gemilang nyanyian Jac,Maju Gemilang dan lagu patriotik.

Meneruskan acara pada malam tersebut, Kumpulan Gamelan Astana Sukma bersedia untuk mendendangkan lagu-lagu gamelan sepeti Timang Burung dan Semut Merah. Walaupun kesemua pemain-pemain masih mentah tentang seni dan dunia gamelan, namun persembahan pada malam itu cukup untuk membuktikan kebolehan mereka. Jika terus berlatih dan dilatih, nescaya akan menjadi sebuah kumpulan yang disegani di UMP dan di Pahang ini.

Acara diteruskan dengan memperkenalkan barisan Majlis Tertinggi kelab kepada para penonton. Selepas itu, Kumpulan Tarian Kencana Pawana pula mengambil alih persembahan. Pada malam tersebut, mereka hanya mempersembahkan tarian Sireh Pinang sahaja. Seterusnya Kumpulan Kompang Paluan Baidura pula membuat persembahan berupa persembahan multimedia. Disebabkan beberapa masalah, kumpulan kompang tidak berpeluang untuk mendapatkan kompang untuk malam tersebut. Selesai persembahan daripada Kumpulan Kompang, Kumpulan Nasyid Imtiyaz pula membuat persembahan.

Pada tahun ini, satu ahli keluarga baru Kelab telah pun ditubuhkan iaitu Kumpulan Seni Silat Gayung. Persembahan sulung mereka di Astaka pada malam tersebut nyata memberi kelainan. Ini kerana ianya seolah-seolah sebuah persembahan yang berunsurkan seni mempertahankan diri. Persembahan penutup disudahi dengan Kumpulan Lagu Puisi Aufa dengan mendendangkan beberapa lagu termasuklah lagu Tunjuk Satu Bintang.

Kejayaan MGB tidak akan dirasa sekiranya keseluruhan ahli-ahli kelab tidak bertungkus-lumus untuk memastikan kelangsungan MGB pada malam tersebut. Setinggi-tinggi penghargaan kepada individu-individu yang terlibat secara langsung dan tidak langsung menjayakan MGB. Begitu juga dengan Kumpulan-kumpulan yang bernaung di bawah kelab. Sesungguhnya kumpulan-kumpulan ini merupakan nadi kepada kelab yang sebenarnya. Semoga kejayaan yang kita telah kecapi ini menjadi dorongan agar terus berjaya dalam mana-mana projek yang kita kelolakan.

3 ulasan:

♥ Teacher Nonoi ♥ berkata...

congratz guys~*

keep up the g00d work!

Raja Azrul berkata...

tahniah diucapkan..teruskan usaha!!

Tanpa Nama berkata...

TQ to all da participance..without them..Kelab Kebudayaan & Kesenian UMP is nothing..gambate neh!

Senikan Caramu..Budayakan Hidupmu..

-mr azril-