Assalammualaikum dan Selamat Sejahtera,
Alhamdulillah, syukur ke hadrat Ilahi, sekali lagi Kelab Kebudayaan dan Kesenian Universiti Malaysia Pahang telah mengorak selangkah ke hadapan dengan tertubuhnya blog ini. Dengan wujudnya blog ini diharap, pengunaannya dapat dimaksimumkan sebaik mungkin demi kemajuan kita bersama. Teruskan usaha anda dalam memartabatkan seni warisan bangsa yang kian pupus ditelan zaman. Untuk sebarang komen atau cadangan penambahbaikan, silalah kemukakannya ke alamat berikut.
halamanseniump@gmail.com

Akhir kata,
"Senikan CaraMu, Budayakan HidupMu"

Selasa, Februari 10, 2009

Dari UPM ke UMP

Tanggal 25 Januari yang lalu, serombongan penari dan seorang pegawai pengiring dari Kelab Senitari Adimastuli Universiti Putra Malaysia (UPM) telah berkunjung ke sini dengan tujuan untuk berkongsi ilmu dan tarian dengan ahli kumpulan Tarian Kencana Pawana UMP.

Bertempat di astaka, terdapat dua sesi yang telah diaturkan iaitu pada sesi pagi, penari dari Kelab Senitari Adimastuli UPM melatih tarian Zapin Ghalit kepada ahli kumpulan tarian UMP manakala pada sesi petang, wakil dari koreografer SUK iaitu Abang Nizam serta Kak Su pula, mengendalikan tarian Zapin Pekan.

Kenangan bersama penari Kelab Senitari Adimastuli UPM

Program pada hari ahad itu diserikan lagi dengan kehadiran Pegawai Kebudayaan UMP iaitu Encik Mohd Zaki Bin Ahmad serta Encik Norazman Bin Ismail. Tepat pukul 4.30 petang, rombongan kumpulan tarian UPM itu bergerak pulang ke penginapan sementara di Kuantan untuk menyambung kembali program mereka di negeri Pahang.

Biarpun masa bersama dengan kumpulan tarian UPM agak singkat, tetapi ilmu-ilmu yang diperolehi sangat dihargai oleh semua ahli kumpulan Tarian Kencana Pawana UMP dalam mencari seberapa banyak ilmu dan pengalaman di dalam bidang tari-menari ini. Diharap program sebegini dapat diteruskan dan di ambil sebagai titik tolak kepada kumpulan-kumpulan lain dalam mengejar ilmu budaya dan kesenian yang menjadi nadi kepada Kelab Kebudayaan & Kesenian UMP.

“Senikan Caramu, Budayakan Hidupmu”

Tiada ulasan: