Assalammualaikum dan Selamat Sejahtera,
Alhamdulillah, syukur ke hadrat Ilahi, sekali lagi Kelab Kebudayaan dan Kesenian Universiti Malaysia Pahang telah mengorak selangkah ke hadapan dengan tertubuhnya blog ini. Dengan wujudnya blog ini diharap, pengunaannya dapat dimaksimumkan sebaik mungkin demi kemajuan kita bersama. Teruskan usaha anda dalam memartabatkan seni warisan bangsa yang kian pupus ditelan zaman. Untuk sebarang komen atau cadangan penambahbaikan, silalah kemukakannya ke alamat berikut.
halamanseniump@gmail.com

Akhir kata,
"Senikan CaraMu, Budayakan HidupMu"

Isnin, Februari 02, 2009

Malam Asimilasi MINDS 2009

Assalamualaikum & Salam sejahtera. Sebelum papan kekunci ini menari dengan lebih rancak lagi, penulis ingin meminta maaf atas kelewatan blog ini dikemaskini atas sedikit permasalahan dan dari pihak MT 08/09, kami ingin mengucapkan Selamat Tahun Baru Cina kepada ahli-ahli kelab yang menyambutnya. Gong Xi Fa Chai.

Bertempat di WDKU 1 pada 14 Januari yang lalu, pihak kelab telah diberi mandat oleh pihak Universiti untuk membuat satu persembahan iaitu Malam Asimilasi MINDS International Student 2009 yang mana untuk memperkenalkan budaya dan kesenian yang ada di negeri Pahang ini kepada 43 orang pelajar sulung antarabangsa dari negara Tembok Besar China. Biarpun masa persiapan untuk malam tersebut agak singkat, tetapi dengan usaha dan semangat yang tinggi, majlis pada malam tersebut berjalan dengan lancar dan malam asimilasi ini merupakan majlis pertama kelab untuk tahun baru ini.

Kumpulan Tarian Kencana Pawana


Persatuan Silat Seni Gayong Malaysia

Semua kumpulan telah membuat persembahan yang menarik seperti kumpulan Gamelan Astana Sukma dan dua persembahan tarian oleh kumpulan Tarian Kencana Pawana dengan tarian Overture dan tarian Sewang. Selain itu, kumpulan Kompang Paluan Baidura dan kumpulan Persatuan Silat Seni Gayong Malaysia (PSSGM) mempersembahkan persembahan ketika menyambut kedatangan VIP dan pelajar-pelajar China di ruang legar blok W.

Kumpulan Nasyid Imtiyaz

Kumpulan Koir Solid Harmonie pula mendendangkan tiga buah lagu iaitu My All, Hampir Ke Situ dan Dirgahayu Tanah Airku. Keseronokan yang dirasai oleh pelajar-pelajar China pada malam tersebut diteruskan oleh kumpulan Nasyid Imtiyaz yang mendendangkan lagu Hakikat, Last Breath, Ching Ai Ching Ai dan persembahan perkusi nasyid yang mengasyikkan. Persembahan oleh kumpulan Orquesta yang diketuai oleh saudara Muhammad Firdaus Bin Haron juga tidak kurang hebatnya. Lagu My Heart, Sarabande, Super Mario, Pandang Pandang Jeling Jeling dan Beautiful Girl menjadi pilihan kumpulan tersebut.

Kumpulan Koir Solid Harmonie

Kumpulan Gamelan Astana Sukma

Malam tersebut juga diwarnai dengan Tarian India dan Fan Dance serta Peacock Dance oleh ahli Jawatankuasa Kebudayaan Cina dan Jawatankuasa Kebudayaan India. Dua orang wakil dari pelajar China juga menyerikan majlis dengan membuat persembahan berbentuk nyanyian yang diiringi oleh muzik gitar. Majlis pada malam itu ditutup dengan tarian Joget Pahang beramai-ramai yang disertai oleh pelajar-pelajar China dan semua peserta-peserta. Semoga dengan majlis tersebut, dapatlah kita memperkenalkan serba sikit budaya dan kesenian yang ada di Malaysia ini kepada pelajar-pelajar antarabangsa kita yang mana keunikannya tidak dapat disaksikan atau dirasai seantero dunia.

Akhir Bicara,
"Senikan Caramu, Budayakan Hidupmu"

1 ulasan:

Farani Mustafa berkata...

ces...

xde gambar aku pon...